Γνωμικα

Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011

Sleep is good.....

Ο λόγος που κοιμόμαστε δεν είναι για να βλέπουμε όνειρα αλλά για να ξεφορτωνόμαστε τις άχρηστες πληροφορίες που έχουμε συσσωρεύσει στη διάρκεια... της μέρας, υποστηρίζει πρόσφατη έρευνα της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον στο Σεν Λούις που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science.


Μετά από τη μελέτη που πραγματοποιήθηκε στη μύγα της Μεσογείου (Drosophila melanogaster), διαπιστώθηκε ότι οι συνδέσεις των νεύρων που έχουν δημιουργηθεί στη διάρκεια μιας πολυάσχολης ημέρας «λύνονται» τη νύχτα, σε μια προσπάθεια του εγκεφάλου να απαλλαχθεί από τις άχρηστες πληροφορίες. Έτσι, οι σημαντικές πληροφορίες της ημέρας ενοποιούνται με τις ήδη υπάρχουσες και ο εγκέφαλος προφυλάσσεται από τον κίνδυνο υπερφόρτωσης.



«Σήμερα, πολλοί είναι αυτοί που έχουν άγχος για τη δουλειά τους και για την οικονομία γενικότερα, και σίγουρα αρκετοί από αυτούς χάνουν τον ύπνο τους», σημειώνει ο Δρ. Πολ Σο, ένας από τους συντελεστές της μελέτης. «Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ο καλύτερος τρόπος να διατηρήσει κανείς την οξυδέρκεια και την καλή του φόρμα και να διατηρήσει τη θέση του είναι να δώσει προτεραιότητα στον ύπνο», συμπληρώνει ο καθηγητής.



Προηγούμενες έρευνες σε ζώα έχουν δείξει ότι ο ύπνος διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην αύξηση της ικανότητας της μάθησης και της μνήμης. Η τελευταία μελέτη ενίσχυσε περεταίρω αυτή την άποψη, αποδεικνύοντας ότι στη διάρκεια της ημέρας οικοδομούνται συνάψεις μεταξύ των νευρώνων ενώ το βράδυ οι συνάψεις αυτές αποδομούνται. «Στη διάρκεια του ύπνου οι ισχυρότερες συνάψεις συρρικνώνονται και οι πιο αδύναμες διαλύονται», τονίζει η Κιάρα Τσιρέλι από το πανεπιστήμιο Wisconsin-Madison που έλαβε μέρος στην έρευνα.

«Μεγάλο μέρος των όσων μαθαίνουμε στη διάρκεια της ημέρας δεν χρειάζεται να τα θυμόμαστε. Εάν ο χώρος στον εγκέφαλο καταληφθεί, η πρόσληψη νέων γνώσεων δεν θα είναι δυνατή μέχρις ότου γίνει εκκαθάριση από τις άχρηστες πληροφορίες», υποστηρίζει η καθηγήτρια.



Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου


Ο ύπνος είναι μία σημαντική φυσιολογική διαδικασία αναζωογόνησης του οργανισμού, που επηρεάζει την καθημερινή λειτουργικότητα και τη σωματική και διανοητική υγεία του ανθρώπου. Δυστυχώς, σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, περίπου 1 στους 3 ενήλικες ανέφερε ότι αντιμετωπίζει προβλήματα ύπνου. Η αϋπνία συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα και διαβήτη, ενώ επιπλέον τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία για περισσότερο από ένα χρόνο έχουν 40 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να αναπτύξουν κατάθλιψη.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία του ύπνου για την ανθρώπινη υγεία, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θεσπίσει την 21η Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Υγείας, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρία Έρευνας του Ύπνου, οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων προαγωγής της Δημόσιας Υγείας, με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού για τη σημασία που έχει ο επαρκής και ποιοτικός ύπνος για την υγεία μας, καθώς και για τις συνέπειες της αϋπνίας.

2 σχόλια:

LinkWithin

Top