Γνωμικα

Δευτέρα, 25 Απριλίου 2011

Πως περνάμε τα διόδια μετά το νέο νόμο : Απαντήσεις για όλα

Στο άρθρο που ακολουθεί παρατίθενται οι  τρόποι που περνάμε τα διόδια νόμιμα μετά την ντροπολογία και απαντώνται τα περισσότερα σχετικά ερωτήματα των περισσοτέρων.



1ος τρόπος:
Εαν δεν υπάρχει αστυνομία μετά τα διόδια (κατάντησαν εισπράκτορες των ιδιωτικών εταιρειών) απλά κατεβαίνουμε και σπρώχνουμε την μπάρα προς τα εμπρός ή παρατηρούμε ποια μπάρα είναι ανοιχτή από κάποιον προηγούμενο και περνάμε από εκεί (δεν επαναφέρονται μόνες τους οι μπάρες αν τις ανοίξουμε σπρώχνοντας τις). 

2ος τρόπος:
Εαν υπάρχει αστυνομία μετά τα διόδια, νόμιμα δηλώνουμε στον υπάλληλο ότι δεν μπορούμε (αδυνατώ να πληρώσω), δεν έχουμε να πληρώσουμε δίνοντας τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματός μας. Ζητάμε να εκδοθεί απόδειξη με πίστωση (πιστωτικό) και να ανοίξουν την μπάρα.

3ος τρόπος:
Περνάμε κολλητα πίσω απο τον μπροστινό μας, αφού η μπάρα έχει ανίχνευτη κίνησης και δεν κατεβαίνει όσο ανιχνεύει κίνηση.
Και αστυνομία να έχει δεν παίρνει κανείς χαμπάρι.

Αν καθυστερούν ή δεν δίνουν πιστωτικό προειδοποιούμε ότι:
α) αν δεν ανοίξουν αμέσως την μπάρα καταστρατηγούν το συνταγματικό μας δικαίωμα για ελεύθερη μετακίνηση και διαπράττουν το ποινικό αδίκημα της παράνομης κατακράτησης.
β) αν δεν εκδώσουν την απόδειξη (πιστωτικό) διαπράττουν το φορολογικό αδίκημα της άρνησης εκδόσεως επί πιστώσει φορολογικού στοιχείου.
γ) αν αρνηθούν να ανοίξουν διαπράττουν και το αδίκημα της πρόκλησης για εκτέλεση παράνομης πράξης.
Εάν καθυστερεί το άνοιγμα της μπάρας και δεν βρίσκεται εκεί η αστυνομία, σπρώχνουμε τη μπάρα και περνάμε. Αν η τροχαία είναι παρούσα, φωνάζουμε τον αστυνομικό και ζητάμε να διατάξει τον υπάλληλο να μας κόψει πιστωτικό ή έντυπο αδυναμίας πληρωμής (οδηγίες γι’ αυτό παρακάτω ) διαφορετικά, εμείς μπορούμε να φύγουμε χωρίς να πληρώσουμε και η εταιρία διαπράττει φορολογικό αδίκημα.
 Στην περίπτωση που δεν σηκώνουν τη μπάρα και δεν μας επιτρέπουν να περάσουμε, καλούμε την αστυνομία (η τροχαία που μπορεί να βρίσκεται εκεί μπορεί να ισχυριστεί οτι είναι αναρμόδια), ζητάμε να συλληφθεί ο ταμίας και ο υπεύθυνος των διοδίων και να οδηγηθούν στη δικαιοσύνη με την αυτόφορη διαδικασία για παράνομη κατακράτηση.
 Τι άλλαξε στον ΚΟΚ;
Στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας προστέθηκε η εξής παράγραφος:
«Απαγορεύεται η κυκλοφορία οχημάτων σε αυτοκινητοδρόμους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας, σήραγγες και γέφυρες που διακρίνονται με ειδικές πινακίδες σήμανσης χωρίς την καταβολή διοδίου τέλους, όταν και όπου προβλέπεται η καταβολή αυτή. Για την καταβολή του διοδίου τέλους είναι υπόχρεοι εις ολόκληρον ο κύριος και ο οδηγός του οχήματος. Η βεβαίωση της παράβασης γίνεται από τα αρμόδια αστυνομικά  όργανα που τη διαπιστώνουν αυτοπροσώπως.»

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η παράβαση είναι διοικητική και έτσι δεν παρέχει κανένα "διαδικαστικό" δικαίωμα στις εταιρίες διαχείρισης των δρόμων (π.χ. επιβολή προστίμων, άρνηση της διέλευσής μας, καταγραφή των στοιχείων μας με κάμερες και παροχή τους στην Τροχαία κ.λπ.).

Σε ποιά διόδια πληρώνω και σε ποιά δεν πληρώνω;

Πληρώνουμε μόνο στα δημόσια διόδια.
Τα μόνα δημόσια διόδια προς το παρών είναι 3:
  1. των Μαλγάρων (Θεσσαλονίκη), 
  2. του Ακτίου (Πρέβεζα) 
  3. και του Πολύμυλου (Κοζάνη).

Δεν πληρώνουμε σε όλα τα διόδια που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες. (Έχουν παραχωρηθεί όλοι οι σταθμοί διοδίων δηλαδή και στην Αττική Οδό και στη Γέφυρα Ρίου - Αντιρίου
 εκτός των 3 δημόσιων σταθμών που αναφέραμε πιο πάνω).

Αν δεν πληρώσω στα δημόσια διόδια τι γίνεται;

Στα δημόσια διόδια μπορεί να γίνει βεβαίωση προστίμου και είσπραξη από την εφορία.
Μπορεί ο παραχωρησιούχος να βεβαιώσει την τροχαία παράβαση ή να μου επιβάλλει πρόστιμο;
Μπορεί ο παραχωρησιούχος να διαβιβάσει στην τροχαία ποιοι δεν πλήρωσαν και να κοπεί κλήση;
Όχι, ο παραχωρησιούχος είναι ιδιωτική εταιρία και δεν μπορεί να βεβαιώσει τροχαία παράβαση ούτε μπορεί να επιβάλει πρόστιμο. Ρητά προβλέπεται από την τελευταία διάταξη του νόμου, ότι πρόστιμο επιβάλει μόνο ο τροχονόμος και μάλιστα όταν διαπιστώσει την παράβαση αυτοπροσώπως. Δηλαδή, ο αστυνομικός πρέπει να είναι παρών κατά τη στιγμή που σπρώχνουμε τη μπάρα και τότε μόνο μπορεί να επιβάλει πρόστιμο.
 Ποιά είναι τα αρμόδια αστυνομικά όργανα;
Αρμόδια να βεβαιώσει παραβάσεις του ΚΟΚ είναι η τροχαία.
 Μπορεί να με σταματήσει μετά τα διόδια τροχονόμος και να μου ζητήσει απόδειξη ότι πλήρωσα;
Όχι. Δεν υπάρχει κάποια διάταξη που να μας υποχρεώνει να κρατάμε τις αποδείξεις. Εξάλλου αν έχουμε περάσει με ΤΕΟ-pass ή με e-pass δεν θα έχουμε απόδειξη. Επίσης η βεβαίωση της παράβασης πρέπει να γίνει “αυτοπροσώπως”, δηλαδή να μας δει ο ίδιος ο τροχονόμος να μην πληρώνουμε.
 Μπορεί ο τροχονόμος να μου κόψει κλήση στηριζόμενος σε μαρτυρία άλλου ότι δεν πλήρωσα;
Όχι, ο τροχονόμος μπορεί να βεβαιώσει την παράβαση μόνο αν έχει διαπιστώσει ο ίδιος “αυτοπροσώπως” να μην πληρώνουμε.
 Μπορεί να βεβαιωθεί η τροχαία παράβαση από τις κάμερες που υπάρχουν στα διόδια;
 Όχι, διότι οι κάμερες που ο παραχωρησιούχος έχει τοποθετήσει, είναι παράνομες, έχουν τοποθετηθεί χωρίς άδεια της Αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων και ως εκ τούτου, τα προϊόντα τους αποτελούν παράνομα αποδεικτικά μέσα, που απαγορεύεται να χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε νόμιμη ενέργεια. Επιπλέον η διάταξη λέει ότι ο τροχονόμος το διαπιστώνει «αυτοπροσώπως» και όχι μέσω της χρήσης τεχνικών μέσων
 Μπορεί ο παραχωρησιούχος να αρνηθεί να μας επιτρέψει να χρησιμοποιήσουμε την υποδομή;
Όχι, δεν μπορεί να μας αρνηθούν να χρησιμοποιήσουμε την υποδομή ακόμα κι αν δεν έχουμε χρήματα να πληρώσουμε.
 Έχω δικαίωμα να χρησιμοποιήσω την υποδομή χωρίς να πληρώσω εκείνη τη στιγμή;
Ναι, έχουμε το δικαίωμα να πληρώσουμε αργότερα. Συγκεκριμένα ο Ν. 3535 (Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης άρθρο 3ο, παρ.2 ΦΕΚ 41Α 23/2/2007) αναφέρει:
«Ο υπόχρεος δικαιούται να καταβάλει το οφειλόμενο τέλος, χωρίς άλλη επιβάρυνση, εντός της προθεσμίας των δεκαπέντε ημερών από την έκδοση της βεβαιώσεως του Παραχωρησιούχου με τον τρόπο που θα υποδείξει ο τελευταίος.»
 Μπορεί ο παραχωρησιούχος να αρνηθεί να μας κόψει επί πιστώσει απόδειξη αν για οποιοδήποτε λόγο δεν πληρώσουμε;
Όχι, πρέπει να μας κόψει επί πιστώσει απόδειξη. Αν δεν κόψει απόδειξη διαπράττει το φορολογικό αδίκημα της άρνησης έκδοσης επί πιστώσει φορολογικού στοιχείου.
 Δίνουμε τα στοιχεία μας;
Όχι, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε τα στοιχεία μας. 

 Υπογράφουμε;
Όχι, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υπογράψουμε κανένα έγγραφο. Αν συμπληρώσουμε έντυπο αδυναμίας πληρωμής, υπογράφουμε, πριν όμως από την υπογραφή μας γράφουμε: «Με επιφύλαξη της νομιμότητας καταβολής του τέλους».
 Αν δεν υπάρχει τροχαία μπορώ να σπρώξω την μπάρα όπως και πριν;
Ναι.
 Αν είμαι απρόσεκτος και με δει ο τροχονόμος να μην πληρώνω τι μπορεί να μου συμβεί;
Το πρόστιμο είναι 200 ευρώ και είναι στην κρίση του τροχονόμου το αν θα αφαιρέσει τις πινακίδες, την άδεια και το δίπλωμα για 20 ημέρες. Εάν, παρόλα αυτά, υπάρξει εμπλοκή μας με την τροχαία και καταγραφή παράβασης, δεν πληρώνουμε σε καμία περίπτωση το πρόστιμο και θα το προσβάλλουμε, εντός 60 ημερών, στα διοικητικά δικαστήρια και το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με την υποστήριξη του συνήγορου του πολίτη ώστε να μην χρεωθούμε τα δικαστικά έξοδα. 
 Αν ο τροχονόμος με γράψει ενώ έχω ακολουθήσει τις οδηγίες τι γίνεται;
Με αντίγραφο της επί πιστώσει απόδειξης καταθέτουμε αναφορά στον διοικητή του τμήματος της τροχαίας για κατάχρηση εξουσίας και παράβαση καθήκοντος ,  με την ένδειξη «Κοινοποίηση στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη» και ζητάμε την ακύρωση της κλήσης και την επιστροφή πινακίδων, άδειας και διπλώματος.
Δεν συναινούμε στην πολιτική των αστυνομικών που έχουν γίνει εισπράκτορες των εταιριών (Βλ. φωτογραφία αριστερά από διόδια ζευγολατιού όπου αστυνόμοι που τους πληρώνουμε εμείς τα λένε με υπεύθυνο διοδίων Ολυμπίας οδού ...).

Γιατί δεν πληρώνουμε;

Αρνούμαστε τη μετακίνηση από επικίνδυνους, ημιτελείς και με πλήρη κυκλοφοριακή συμφόρηση παρά-"δρόμους".
Δεν χρηματοδοτούμε τις πολυεθνικές κοινοπραξίες για έργα που "θα" κατασκευάσουν, για έργα τα οποία πιθανά δε θα χρησιμοποιήσουμε ποτέ (Βλ. Ιόνια Οδός, Εγνατία οδό, Ολυμπία οδό) και στα οποία το κέρδος τους θα είναι πολλαπλάσιο από το ποσό που επενδύουν (Βλ. Αττική οδό και Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου), δεν μασάμε απο τις κερδοσκοπίες στις συμβάσεις εκμετάλλευσης 42 ετών ενώ έχουν χρηματοδοτήσει το 10% μόνο και μόνο για να τους παραχωρηθεί η εκμετάλλευση για προφανείς λόγους (Βλ. Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου) και τέλος απλά δεν χρηματοδοτούμε την υποβάθμιση της οδικής ασφάλειας στο βωμό της κερδοσκοπίας.
Και κερατάς και δαρμένος πάει πολύ.
Οι εθνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν απορροφήσει χρηματικούς πόρους ανάλογους με των αυτοκινητοδρόμων των άλλων ευρωπαϊκών χωρών για να καλύπτουν ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφάλειας σύμφωνα με τις συμφωνίες παραχώρησης, όμως είναι οφθαλμοφανές από όλους ότι οι δρόμοι μας είναι επικίνδυνοι και υπονομεύουν την σωματική μας ασφάλεια (πόσο μάλιστα στους μοτοσυκλετιστές).
Μαζί τα φάγατε αλλά μας ξεχάσατε. Καιρός να σας ξεχάσουμε και εμείς.
Όταν η αδικία γίνεται νόμος του κράτους, τότε η ανυπακοή στους νόμους αυτούς δεν είναι απλά δικαιολογημένη αλλά αποτελεί υποχρέωση των πολιτών.
Οι εθνικοί δρόμοι όπως και (τα νοσοκομεία, μέσα μαζικής μεταφοράς, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κτλ)  είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό και όχι αντικείμενο κερδοσκοπίας.
Αρνούμαστε να υποστούμε το χαράτσι που επιβάλλει η “νέα ελληνική απάτη” των συμβάσεων παραχώρησης, σε δρόμους που τους πληρώναμε επί δεκαετίες.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Top