Γνωμικα

Δευτέρα, 9 Μαΐου 2011

Νερό: Μαγικό φίλτρο για απώλεια βάρους

Όλοι μας λίγο πολύ γνωρίζουμε κάποια πράγματα γύρω από τη διατροφή και τις θρεπτικές ουσίες τις οποίες πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά, δηλαδή πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη, βιταμίνες, μεταλλικά άλατα και οπωσδήποτε πολύ νερό.
Ας δούμε λοιπόν γιατί όλοι λένε ότι πρέπει η διατροφή μας να είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και όχι σε υδατάνθρακες. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο μεταβολισμός μας αυξάνεται μετά τη λήψη τροφής για διάστημα 4-6 ωρών. Το είδος της τροφής μας έχει άμεση επίδραση στον μεταβολισμό, εξαιτίας της ειδικής ενέργειας της κάθε θρεπτικής ουσίας. Η πρωτεΐνη έχει μεγάλη ειδική ενέργεια (30%) σε σχέση με τους υδατάνθρακες και τα λίπη (6%). Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία όταν σχεδιάζεται διαιτολόγιο για απώλεια βάρους. Έτσι λοιπόν καταλαβαίνουμε ότι η πρωτεΐνη μας βοηθά στο να χάσουμε βάρος. Επίσης προστατεύει τον ήδη υπάρχοντα μυϊκό ιστό και βοηθά στη δόμηση νέου, που είναι πολύ βασικός για τον μεταβολισμό μας. Μειώνει την όρεξη. Το βασικότερό της πλεονέκτημα όμως είναι άλλο.
Για να το εξηγήσουμε θα μπούμε σε κάπως ειδικότερα θέματα. Όταν η πρωτεΐνη «καίγεται» δίνει στον οργανισμό μας αμινοξέα, ένα από τα οποία είναι και η γλυκαγόνη. Η γλυκαγόνη έχει την ιδιότητα, μαζί με άλλους παράγοντες, να αυξάνει την κινητοποίηση του γλυκογόνου από τα αποθέματα του οργανισμού και έτσι δεν καταναλώνει ο οργανισμός γλυκόζη από τα κύτταρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην ανεβαίνει η γλυκόζη στο αίμα και να μην έχουμε έκκριση ινσουλίνης. Γιατί μας απασχολεί αυτό; Διότι η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που ευνοεί τη δημιουργία αποθεμάτων λίπους στον οργανισμό. Απλώς λοιπόν η ινσουλίνη «γυρίζει» τον οργανισμό σε λειτουργία αποθήκευσης. Ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα έχουμε με τη γλυκαγόνη. «Γυρίζει» τον οργανισμό σε λειτουργία καύσης.
Ας πάμε τώρα στους υδατάνθρακες. Όταν «καίγονται» δίνουν στον οργανισμό σάκχαρα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η γλυκόζη του αίματος και αυτομάτως να έχουμε έκκριση ινσουλίνης και -όπως εξηγήσαμε παραπάνω- αυτό συνεπάγεται αποθήκευση λίπους στον οργανισμό.

Ας ασχοληθούμε τώρα και με δύο μύθους που υπάρχουν σε θέματα διατροφής
Δεν πρέπει να καταναλώνουμε καθόλου λίπος για να χάσουμε βάρος. ΛΑΘΟΣ. Έρευνες έχουν δείξει ότι η έλλειψη λίπους από το διαιτολόγιο μας προκαλεί κατάθλιψη, αντικοινωνική συμπεριφορά, αυτοκαταστροφική και βίαιη. Μήπως πολλά πρόσωπα αυτής της συμπεριφοράς τα γνωρίζουμε στη σημερινή εποχή;
Δεν τρώω τίποτα ή τρώω ελάχιστα για να χάσω βάρος. ΛΑΘΟΣ. Εκτός του ότι δεν παίρνουμε τα συστατικά που χρειαζόμαστε καθημερινά, δεν έχουμε και τα αποτελέσματα που θέλουμε. Και αυτό γιατί ο οργανισμός μας δεν καταλαβαίνει από δίαιτα. Καταλαβαίνει ότι δεν έχει συστατικά για να λειτουργήσει και αυτό τον κάνει να αντιληφθεί ότι θα χρειαστεί να κάνει κάτι για να επιβιώσει. Ας δούμε τι κάνουν τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη, τι κάνουν για να επιβιώσουν το χειμώνα. Αποθηκεύουν λίπος. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι για να επιβιώσει ο οργανισμός θα αρχίσει να αποθηκεύει λίπος. Όσο λίγο και να φάμε, θα μετατραπεί σε λίπος και την ενέργεια που χρειαζόμαστε θα την πάρει από πρωτεΐνες και υδατάνθρακες. Έτσι και βάρος δεν χάνουμε και καταστρέφουμε τον μυϊκό μας ιστό, αλλά και τον μεταβολισμό μας.

Τελειώνοντας, ας πούμε δύο λόγια για το νερό, το οποίο έχουμε σε αφθονία.
Το νερό είναι το «μαγικό φίλτρο» για την απώλεια βάρους, όσο απίθανο και αν φαίνεται. Μειώνει φυσικά την πείνα, ενυδατώνει το σώμα και βοηθάει τον οργανισμό να μεταβολίζει το αποθηκευμένο λίπος. Ας γίνουμε πάλι λίγο πιο ειδικοί. Τα νεφρά δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά χωρίς νερό. Όταν γίνεται αυτό, δηλαδή δεν υπάρχει αρκετό νερό, αποθηκεύουν τα πάντα στο συκώτι. Μία από τις δουλειές του συκωτιού είναι η κινητοποίηση του λίπους. Εάν κάνει μέρος της δουλειάς των νεφρών, δεν αποδίδει 100% στη δική του δουλειά. Όταν, τέλος, ο οργανισμός δεν έχει αρκετό νερό, επειδή είναι στοιχείο απαραίτητο για την επιβίωσή του, συμβαίνει ακριβώς ό,τι και στην περίπτωση έλλειψης τροφής: αποθηκεύει κάθε σταγόνα νερού αλλά και λίπους. Αποτέλεσμα όλων αυτών;
Απαραίτητη ισορροπημένη διατροφή και άφθονο νερό για να μπορεί και ο οργανισμός μας να μας δώσει αυτά για τα οποία είναι φτιαγμένος.

της Κατερίνας Καλαϊτζάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Top